O adoptare de către Parlament a unor initiative legislative populiste, ar duce la costuri ridicate pe termen mediu și lung, dar mai ales ar face dificil de recuperat nivelul foarte scăzut al intermedierii financiare, a transmis, la Profit Financial Forum, Sergiu Oprescu, Președintele Alpha Bank și Președintele Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor.
Potrivit acestuia, inițiativele legislative de reglementare a sistemului bancar sunt normale atunci când rezolvă problemele sistemului bancar, dar sunt și “reglementări imprevizibile” ce rezolvă anumite oportunități populiste și care exploatează o zonă de neîncredere a consumatorului.
“Exista o nevoie de reglementare si a aparut o nevoie de reglemenare imediat dupa criza. Iar nevoia a fost legata, in primul si in primul rand, de incredere. In post-criza am avut acea de-fragmentare a increderii, pe mai multe paliere, rational, emotional, si raspunsul societatii a fost  aparitia unei nevoi de reglamentare.

Noi observam o reglementare directa care a avut ca scop nevoia de siguranta, ne referim la reglementarea de capital, lichiditate, acele masuri pe care sistemul bancare trebuie sa le ia pentru asigurarea stabilitatii financiare. Mai avem si un impact indirect al reglementarii, cel legat de asimetria reglementarii, in sensul ca noi reglementam un segment, dar mai avem alt segment care se dezvolta foarte repede, nereglementat si mai competitiv. In 2008, totalul pietei financiare europene era de 50 trilioane euro, din care bancile intermediau doua treimi. In 2017, totalul intermedierii financiare europene a fost de 73 trilioane euro si bancile intermediaza doar 37%. Diferenta a fost preluata de zona de “shadow banking”, cea pe care acum o numim piata fintech, alte segmente inca nereglementate. Acesta a fost impactul indirect.

Al treilea element, vorbim de reglementarea imprevizibila, care nu adreseaza nevoia de siguranta, nu adreseaza nevoia de restabilire a increderii. Ci adreseaza anumite oportunitati izvorate dintr-o anumita abordare populista si aceste oportunitati de sorginte electorala, daca imi dati voie, pot sa aiba un impact negativ asupra sistemului, inclusiv asupra stabilitatii financiare.

Prima întrebare pe care trebuie să ne-o punem este cui folosește și ce problemă adresează când ne referim, spre exemplu,  la limitarea dobânzilor. Ne uitam la nivel european: din 28 de state, 14 au o forma de limitare a dobanzilor, dar nici una nu are o limitare a dobanzilor raportate la un element din afara pietii – cum este dobanda de politica monetara. Toate au referinte din interiorul pietei – adica medii ale dobanzilor anuale efective pe pe diversele segmente si categorii. Deci cand vrei sa ancorezi limitarea dobanzilor in afara pietei, de fapt si de drept vrei sa impui un fel de mercurial al dobanzilor din exterior, nu vorbim de o expresie a libertatii de actiune prin cerere si oferta”, a precizeazat Președintele Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor.

“Spre exemplu, cand elimini titlul executoriu, te gandesti automat la o perioada mai lunga pentru obtinerea unei executari. O perioada mai lunga nu face decat ca bancile sa recupereze mai putin din creditul neperformant respectiv. O recuperarea mai mica, inseamna costuri mai mari. Costurile mari se traduc si se transmit automat asupra clientului. Deci toate aceste lucruri impacteaza costul, cu acest mesaj trebuie sa venim in fata opiniei publice. In final, toate aceste reglementari, sau initiative legislative care au un impact pe costuri pe termen mediu si lung, aceste costuri vor fi platite de cineva si vor face ca recuperarea nivelului foarte scazut de intermediere financiara sa fie dificil de recuperat”, a avertizat Sergiu Oprescu în legătură cu inițiativele existente deja în Parlament.

The post Poziția ARB cu privire la inițiativele legislative din Parlament: “reglementările imprevizibile” rezolvă anumite oportunități populiste și exploatează o zonă de neîncredere a consumatorului appeared first on Stiri Bancare.

Source: Stiri insolventa 2